Så skapar vi en revolution i tvålhyllan

I produkterna vi använder på våra kroppar för att känna oss fräscha, finns ironiskt nog många ofräscha ämnen. Det beror på att lagarna är för tama och inte skyddar oss som de borde. Därför hamnar hälso- och miljöfarliga ämnen i våra kroppar. Och så småningom, om de inte rensas bort i reningsverken, ute i naturen.
I Sverige använder vi nästan nio liter tvål och duschkräm per person varje år och i dessa finns ofta ämnen som kan ge kontaktallergi, påverka hormonsystemen i kroppen och vara giftigt för livet i vattnet
Hormonrubbningar, allergier och förstörd natur är inte det resultat som man vill ha av hygienprodukter. De ska självklart inte bara verka fräscha, utan vara fräscha på riktigt.
De miljömärkta produkterna har kollats så att ingredienserna är säkra både för hälsan och miljön.
Kruxet är att utbudet av miljömärkta produkter fortfarande är skralt i hyllorna på många affärer. Därför behöver du och jag visa butikerna att vi vill ha fler miljömärkta tvålar och andra hygienprodukter. På samma sätt som vi vant oss vid att det finns ett brett utbud på hyllorna för tvättmedel och diskmedel.
Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga veckan i vecka 40 (förra veckan) sedan 1990. Målet är att få konsumenter att uppmärksamma en produkt, dess miljöproblematik och vad man kan köpa i stället. Tack vare bland annat Miljövänliga veckan blir sortimentet i butikerna allt mer miljöanpassat.
Börja med att testa en tvål som är märkt med Bra miljöval eller Svanen. Sedan kan du ta nästa steg och prova miljömärkt duschkräm, hudkräm, schampo, balsam, deodorant samt tandkräm.
Tillsammans skapar vi revolution i tvålhyllan! Vi och vår natur mår bättre av det!
Anna Andrée
Vattudalens naturskyddsförening Strömsund