Frostvikenresan

Ja, då var vi hemma från resan med Strömsunds Fotoklubb. Vi åkte tidigt på lördagmorgon i olika grupper, vi var 14 personer sammanlagt. Min grupp åkte direkt till Gäddede naturutställning och fjällträdgård, där vi strosade runt i solskenet. Vidare färd till Blåsjön där vi hämtade upp Gunnel Fredriksson, sedan upp till Raure och kalfjällen. Här sammanstrålade grupperna. Under Gunnels ledning gick vi en blomsterslinga som hon och Ingemar Grawe hade iordningställt för flera år sedan. Och då……………kom den enda åskskuren under helgen! Det ösregnade och åskade över oss så vi var tvungna att avbryta. Min grupp fortsatte till Lapplandsgränsen och vände åter till Gaustafallet.

Under tiden uppe på fjället fick vi på nära håll följa en flock fjällabbar som förföljde en jaktfalk!  Några fick se smalnäbbad simsnäppa, kärrsnäppa, ljungpipare, ängspiplärka, blåhake bl.a. Blommor vi såg var fjällskära, kung Karls spira, fjällfibbla, gullbräcka, brudsporre, björnbrodd m.m. Mycket var överblommat.

Efter Gaustafallet var det samling på Jormliens Fjällgård för middag och lite vila. På kvällen åkte en grupp till Tage Granqvist i Bränna för att höra på många olika naturupplevelser han har upplevt runt jorden men huvudanledningen till besöket var buskmusen. Här fick vi se ett par inlagda i sprit och höra många av hans upplevelser med buskmusen.

Efter lite buskmusspaning på kvällen av några entusiaster, kröp vi till sängs.

Efter frukost splittrades grupperna och åkte på olika håll, några Vildmarksvägen runt, andra till Börrefors keramik och kafe, utrikesbesök (Norge), Knut Klefbom, Hällingsåfallet, Brakkåfallet, Storringsjön och hem.

En mycket trevlig och intressant helg, det enda minuset  var att inte kunna vara längre på Raure pg av åskan.

Tack Gunnel för guidning och tack Bodil och Kenneth på Jormliens Fjällgård för kost och logi.

Pieter

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *