Förre ordföranden har ordet

Vår förening i Strömsunds kommun har funnits sedan 1972. Under dessa år har vi haft stor betydelse för att skydda vår natur och bevara den biologiska mångfalden i kommunen. Jag vill påstå att flera av de naturreservat som vi har idag inte skulle finnas utan vår påverkan. Jougdadalen är ett bra exempel. Vi har även medverkat till att Storåns vattensystem förblivit outbyggt, likaså Parbäckarna i Frostviken. Vidare har vi fått kommunen att avskaffa giftiga plastleksaker på våra förskolor och uppmuntrat livsmedelshandeln att bl.a. införa ekologiska livsmedel. Detta och mycket mer är något vi uträttat under dessa år och jag känner en stolthet över vår förening som outtröttligt arbetar för att försvara vår natur och miljö. Ibland misslyckas vi, men ofta har vi framgång. Vi har mycket arbete framför oss, som att skydda naturen mot för hård exploatering. Vad händer t.ex. med gruvbrytningen i Stekenjokk eller gammelskogen Björkvattnet? Hur arbetar vi för att inte strandskyddet ska urholkas? Efter nära 40 år avgår jag som ordförande för Vattudalens Naturskyddsförening. Jag vill släppa fram andra och yngre krafter att fortsätta vårt arbete för klimat, miljö och biologisk mångfald.

Tack för all uppmuntran och respons genom åren!
Pieter Fürst

Pieters dagbok från sommaren 2019

Hej här kommer lite info om sommarens aktiviteter.

Fågelvägen 15 juni
I fint sommarväder vandrade 12 personer den 7 kilometer långa stigen från Campingen i Strömsund till fågeltornen i Tullingsås. Vi vandrade i olika naturtyper såsom äldre granskog, sumpbjörkskog, myrar, nyckelbiotop, gamla betesmarker och strandängar. Vi såg stora fält av revlummer, blommande skogsvioler, rosling, hjortron, orkideér, dvärgjungfrulin m.m.
Ett rövat tjäderägg hittade vi och hörde och såg ett flertal flyttfåglar, speciellt när vi kom fram till Lillsjön i Tullingsås.
Hela turen tog ungefär fyra timmar att vandra med en rejäl fikapaus. En trevlig och uppskattad tur!
Pieter och Tor Persson guidade med hjälp av Kerstin.

Vackermyren 29 juni
Ett dussintal ivriga blomsterälskare samlades för att skåda Vackermyrens blomsterprakt. Första överraskningen var direkt vi kommit ur gammelskogen, var att flugblomster etablerat sig alldeles intill rampen! I övrigt såg vi överblommande guckusko, lappnycklar, blodnycklar, skogsnycklar, tvåblad bl.a. En deltagare berättade att det hade blommat skogsfru där ifjol! (Jag var där i augusti och fick till min glädje se ett tjugotal blommande exemplar ). Som vanligt en intressant tur med nöjda deltagare.

Skogsfru

Flora och fauna i Frostviken 20-21 juli
Det var Robban, Marie och Pieter som gav sig iväg upp till Blåsjön först för att hämta upp Gunnel Fredriksson. Efter lite fika fortsatte vi till Stekenjokk och fjället Raure. Vi följde blomsterstigen som Gunnel och Ingemar Grawé har anlagt. Såg gullbräcka, lappspira, lappljung, ängspiplärka, stenskvätta bl.a. Efter detta till fjällrävarna! Tillsammans med miljoner mygg kämpade vi mot den kända lyan. Lyckan när vi fick syn på två vuxna och sex valpar var total. Valparna och tiken sprang fort in i lyan medans hanne tog vakt uppepå. Fantastiskt! Efter lite fågelskådning och mat i Klimpfjäll åkte vi till Gunnel för övernattning. Dag två letade vi oss fram till Marmorgrottan i Norge. ”Fint” sa Robban och Marie som hittade dit. Nu var det dags att söka efter fjällbruden! Efter en lång men spännande omväg hittade vi fram till Tunnsjöen, där blommade ett tjugotal ståtliga fjällbrudar på klippväggen! Så var det hemfärd. Vi hann också besöka Blåsjöfjället, Ankarede, Brakkåfallet, Hällingsåfallet innan vi var hemma. En fantastisk tur, synd att inte fler deltog men vi försöker nästa år igen.

Fjällräv

Norrskogs familjedag i Junsele 10 aug.
Vi var ditbjudna för att Sollefteåkretsen inte kunde vara med. Vi hade bokbord och artkunkapstestet ”Naturfalken”. Många besökte oss med frågor och naturberättelser, det var över tvåtusen människor där. Vi värvade 5 medlemmar till Sollefteåkretsen.
Pieter och Ulf deltog-

Insektsinsamling
Pieter har under hela sommaren deltagit i ett mycket stort projekt som drivs av Naturhistoriska Riksmuseét. Syftet är att
kartlägga insektslivet runt i Sverige och skapa ett underlag för framtida studier. Det är också ekologiska experiment i samband med fällorna där man vill se samspelet mellan växter och insekter. Pieter har fyra fällor nedanför Ringvattnet
och ska tömma dem en gång per vecka fram till sista oktober (om det går).

Svensk dagfjärilsövervakning
I slutet av juli åkte Anna, Ingrid, Bengt och Pieter till Tullus för en föreläsning om dagfjärilar som Krokomkretsen anordnat.
Föreläsare var Lars Pettersson från Lunds Universitet, som tillika är ansvarig för Svensk Dagfjärilsövervakning Efter föreläsning gav vi oss ut i sommarsolen med håvar och plastburkar. På grund av den höga temperaturen, flög fjärilarna väldigt snabbt och blev svårfångade men ett flertal arter fångades och artbestämdes. Vi fångade bl.a. ängsblåvinge, vitfläckig guldvinge, aurorafjäril och backmätare. Nästa år blir det dagfjärilsinventering!